Rotterdam Sportsupport heeft de gemeente Rotterdam de eerste bevindingen gepresenteerd over de effecten van betaald parkeren op Rotterdamse sportverenigingen. Een notitie, die met de gemeente is gedeeld, bevat een uitwerking van de resultaten van de vragenlijst ‘betaald parkeren’ die in de periode van juli tot september 2024 is ingevuld door 57 sportverenigingen die zich bevinden in de gebieden waar betaald parkeren is ingevoerd.
Door de gefaseerde invoering van betaald parkeren, zien we vooral de eerste ervaringen van de verenigingen. Monitoring voor langere periode is daarom noodzakelijk om de uiteindelijke impact goed te kunnen vangen en hier hardere conclusies en eventuele maatregelen aan te verbinden. Wel voelen wij voldoende basis om nu al een aantal constateringen te doen (zie hieronder).
Conclusies en adviezen
- Maatwerk voor individuele verenigingen.
15% van de verenigingen die de vragenlijst hebben ingevuld, geeft aan op bijna alle thema’s (veel) last te ervaren. Onze gebiedsconsulenten onderhouden de relatie met verenigingen. Ze zullen de komende periode intensief en proactief contact onderhouden met deze specifieke verenigingen en – waar nodig – koppelen aan de verenigingsconsulenten van Rotterdam Sportsupport voor gerichte ondersteuning op thema’s als financiën of vrijwilligerszaken. - Aandacht voor specifieke doelgroepen.
In de uitkomsten zijn een aantal specifieke doelgroepen genoemd waarvoor het maatwerk niet volledig passend lijkt te zijn. Dit zijn bijvoorbeeld verenigingen waar leden gebonden zijn aan de auto voor het vervoeren van materialen (bijvoorbeeld een duikvereniging) of sportactiviteiten voor senioren die overdag plaatsvinden als de Sport en Stopzone niet geldt. - Betaalbaarheid van de sport.
53% van de verenigingen geeft aan redelijk tot veel hogere kosten te maken door de invoering van het betaald parkeren. De vereniging heeft de mogelijkheid om maatwerkproducten aan te vragen. In de reacties op de vragenlijst zien we dat deze kosten vaak worden doorberekend aan de leden. Dit betekent dat sport door de invoering van het betaald parkeren duurder wordt voor de Rotterdammer. - Zorgen om administratieve last.
Een reden om te twijfelen over de maatwerkproducten of helemaal geen maatwerkproducten aan te vragen is de administratieve last. Om de maatwerkproducten voor verenigingen toepasbaar te maken is het van belang dat het simpel aan te vragen is en eenvoudig in gebruik. - Oog op langetermijneffecten.
In eerdergenoemde resultaten worden een aantal zorgen beschreven waaronder leden die minder vaak komen sporten, lagere betrokkenheid van ouders/verzorgers en de afname van bereidheid van vrijwilligers en minder financiële armslag. Dit zijn zaken die van invloed zijn op de toekomst van het verenigingsleven. De impact op langere termijn op deze thema’s zal duidelijk moeten worden bij volgende monitoringsmomenten.
Vervolg
De vragenlijst van Rotterdam Sportsupport is de eerste meting die volgend jaar herhaald wordt om de effecten en ervaringen van sportverenigingen in kaart te brengen. Verder hebben we in het vitaliteitsonderzoek van dit jaar al een aantal vragen opgenomen over het betaald parkeren in Rotterdam. Deze worden in het vitaliteitsonderzoek van 2025 opnieuw meegenomen. Op deze manier proberen we de situatie zo goed mogelijk te monitoren.
De gemeenteraad heeft onlangs besloten om de korting van 75% op de parkeerproducten ook voor volgend jaar door te voeren. In het parkeerdossier op onze website blijven verenigingen op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.