Ben in mijn loopbaan als voetbalscheidsrechter slechts één keer in Rozenburg geweest. Dat is alweer jaren geleden, toen de NS nog met de sprinter reed russen Rotterdam Centraal en Hoek van Holland. Pakte toen na een wandeling vanaf station Maassluis het pontje richting het plaatsje aan de overkant van de Nieuwe Waterweg. Dat was een kortere verbinding voor mij vanaf Woerden dan via Rotterdam Zuid en de lijnbusroute langs de zuidoever.
Kan me herinneren dat de overtocht heen en weer prima verliep. Geen gedoe, vriendelijk personeel en een prettige vaart. Dat schijnt tegenwoordig wel helemaal anders te zijn.
In de regiokrant stond vorige week een bericht dat Rozenburgers zich grote zorgen maken over de veerverbinding met Maassluis. Deze is al ruim zes weken uit de vaart. In een brief aan de gemeentebesturen van Rotterdam en Maassluis leggen de inwoners, waarvan honderden gebruik maken van de pont, de schuld vooral bij exploitant Blue Amigo, die in een reactie liet weten weinig zicht te hebben op een snelle oplossing. Blue Amigo laat sinds 21 oktober een tijdelijke pont varen, waarop alleen (brom-)fietsers en voetgangers kunnen. Auto’s moeten een flink eind omrijden wat voor grote ergernis zorgt en oplopende kosten. Twee vaste schepen zijn kaduuk en komen hoogstwaarschijnlijk niet meer terug. Blue Amigo wordt verweten de zaak niet adequaat op te pakken, zelfs wanbeleid te voeren en ook geen lange termijn oplossing voor te staan.
Over Blue Amigo kan ik ook nog wel wat ervaringen delen. Blue Amigo pocht, dat men al jarenlang actief is in de nautische wereld. ‘We verbinden alles en iedereen over het water.’ Maar op de manier waarop en wat men daarbij bovendien verlangt van het personeel hebben gebruikers en medewerkers een ander beeld dan welke door de bedrijfsvoerders wordt geschetst. Zo zou de vervoerder niet naar kritiek van gebruikers luisteren, de medewerkers lange diensten laten draaien en een slecht loon betalen. Vakbonden bevestigen dat beeld.
Zelf reis ik regelmatig met waterbussen en veerboten van Blue Amigo. Vooral in de regio Rotterdam en Dordrecht. Maar ook af en toe bij Tiel, Aa, de Biesbosch en de Markerwadden. En overal is er wel wat. Ik ben natuurlijk geen nautisch expert, maar als er veel klachten zijn over de communicatie en dienstverlening dan is er toch wel iets loos, nietwaar?
Afijn, het is ook meestal ‘waar twee kijven hebben twee schuld’. Maar waarom hebben reizigers en het personeel dan daar de gevolgen van te dragen? Blue Amigo, een zogenaamde vriend die een blauwtje loopt. Waarom ging het vroeger eigenlijk altijd beter, vraag je je dan toch af?
Verder schrijf ik er niks over. Het is duidelijk, lijkt mij.
Egbert Egberts floot bijna 42 jaar wedstrijden in het amateurvoetbal. Schrijft over wat hem boeit, wat hem raakt, wat hem verwondert, wat hem ergens toe beweegt. Omdat het mag. Reacties? Mail naar info@voetbalrotterdam.nl.