Twee weken geleden besloot ik om een maaltijd te bestellen bij een lokaal restaurant. Had op zondagmiddag een wedstrijdje gefloten in 010Zuid. En eenmaal thuis was er niets voorhanden wat lekker en prettig eetbaar was.
Ik flitste op internet even voorbij aan een aantal aanbieders van diverse soorten snacks en maaltijden, van Grieks tot Italiaans, van Aziatisch tot Midden Oosters. Het werd een grillroom. Had zin in onder andere een kapsalon en broodje dunner.
Op de bestelpagina had ik de keuze tussen een flitsbestelling (binnen 45 minuten), een flashbestelling (binnen 60 minuten) of een flushbestelling (binnen 75 minuten). Het werd een flutbestelling, want de bezorger deed er ruim anderhalf uur over om bij mij voor de voordeur te staan. Er kon geen sorry vanaf, hij of zij gaf in eerste instantie geen uitleg (kon niet zien ‘wat’ dit persoon was omdat de helm over het hoofd getrokken en het vizier naar beneden was) én de handschoen was open om contant geld in ruil voor de bestelling te cashen.
Uiteraard betaalde ik. Het voedsel was nog steeds warm. Maar ik vertelde er ook bij waarom ik geen fooi gaf en nooit meer iets bij dit restaurant zou bestellen.
,,Dat is jammer, want ik heb van mijn baas de opdracht om niet met uw eten door het verkeer te scheuren. Dan kan er met uw eten niks mis gaan, en dan blijf ik ook heel.”
Even was ik uit het veld geslagen, maar een paar tellen later herpakte ik mezelf.
Ik wees de bezorger in het kort op de drie keuzemenu’s op de website en vroeg waar de flits-, flash- en flushbestellingen dan toe dienden. ,,Oh, dat voor mijn baas van belang om de bereidings- en bezorgtijden te kunnen aanpassen op de vraag van de klanten. Ik krijg er als bezorger geen extra tijd voor om het naar u en andere klanten toe te rijden. Dat niet.”
En daar gaat het dus volkomen fout. Het wordt met al die bezorgauto’s, -brommers en onhoorbare e-scooters en -fietsen steeds drukker, en daardoor steeds gevaarlijker op straat. Bestuurders crossen, vaak zonder enige kennis van de verkeersregels of fatsoen, van hier naar daar. Alleen maar omdat de baas zo economisch mogelijk zijn product aan de mens wil brengen. Om zoveel mogelijk geld te verdienen. Desnoods over de rug van de bezorgers. Hen de tijd gunnen om bestellingen veilig en zonder haast bij de klant af te leveren gebeurt (ook al beweren ze dat ze dit wel doen) niet of nauwelijks.
Ik gaf de bezorger toch een fooi. Maar bestellen bij Alies Express doe ik niet meer. Gewoon omdat.
Egbert Egberts fluit ruim 41 jaar wekelijks wedstrijden in het amateurvoetbal. Schrijft over wat hem boeit, wat hem raakt, wat hem verwondert, wat hem ergens toe beweegt. Omdat het mag. Reacties? Mail naar info@voetbalrotterdam.nl.