Nafluiten (105): Biertje?

0
Foto: Justin Egberts

Zelf ben ik een speciaal-bierdrinker. Van tijd tot tijd een trappist, een regionaal brouwsel of een seizoenbiertje. Of een ‘nieuw-in-het-assortiment’ pilsje. Waarbij meteen aangetekend moet worden, dat een pilsje bier is maar niet alle biersoorten pils zijn.

In de categorie ‘supermarktbieren’ gaat mijn voorkeur uit naar Hertog Jan of Bavaria. Ik weet het: smaken verschillen. Ik schrijf dit niet op om een discussie uit te lokken over het lekkerste bier. Ofschoon je uiteraard mag vinden wat je ervan vindt. Nee, ik heb er een aanleiding voor om er een column over te tikken. En omdat genomen besluiten over drankconsumpties meestal wel tot verschil van mening leiden.

Ik ben regelmatig te gast bij een vereniging, waar bezoekers aan de bar kunnen kiezen uit verschillende merken bier. Los van enkele soorten van de tap kan men ook een keuze maken uit diverse merken flesjes bier. Denk aan Grolsch, Amstel, Heineken, Hertog Jan, Budweiser, Palm en Jupiler. Dit is door de jaren heen zo gegroeid. En de verschillende merknamen werden geleverd door een lokale slijter. Tegen gebruikelijke winkelprijzen. Soms in de aanbieding, maar meestal niet. En de betreffende slijter sponsorde een symbolisch bedrag waarvoor hij tevens een reclamebord langs het hoofdveld kreeg. Het bord was duurder dan de geste, laat ik het daar maar op houden. de club werd er niks wijzer van. En inkoop-technisch was de deal natuurlijk een ramp.

Maar de leden en bezoekers waren tevreden. Want bij de meeste clubs gaat het er heel anders aan toe. En als het gehele land rondgereisd hebbende arbiter zou ik daar talloze voorbeelden van kunnen noemen.

Het is voor mij dan ook niet vreemd, en vanuit zakelijk oogpunt gezien dus ook heel begrijpelijk, dat de betreffende voetbalclub binnenkort gaat overschakelen op de verkoop van één merk. Zowel van de tap, als in de fles. En deze bierproducent en -leverancier levert daarnaast speciaal- en seizoenbieren uit eigen brouwerij. Met deze all-in-one deal kan de club geld verdienen, en bij behaalde omzettargets kortingen verkrijgen op de aankoop van nog meer bier. Tevens kan de leverancier bij speciale gelegenheden zorgen voor wat positieve ‘reuring’. Een soort van bonus-deal.

Als een club op de kleintjes moet letten, dan kun je weinig anders dan goed kijken naar waar je boekhoudkundig aan de inkomsten-kant kunt plussen. Het helpt om de omzetderving te kunnen compenseren, die onder andere veroorzaakt is door besluiten die genomen zijn vanuit Den Haag en Zeist naar aanleiding van het coronavirus. Maandenlang geen activiteiten en wedstrijden hakte er begrotingstechnisch hard in.

Het lijkt me goed uit te leggen aan de leden en de bezoekers van de vereniging. Je favoriete biertje kun je altijd nog thuis drinken. En na de consumptie van drie of vier eenheden van het nieuwe sap proef je toch alleen maar bier. En daar gaat het om. Proost.

Egbert Egberts floot veertig jaar wekelijks wedstrijden in het amateurvoetbal. Blies ook een aantal jaren op hoog niveau basketbal. Keert na een blessurepauze weer terug op de sportvelden. Schrijft over zijn belevenissen van toen en nu of over wat er zoal deze tijd op of buiten de velden speelt. Reacties? Mail naar info@voetbalrotterdam.nl.

 

Laat een antwoord achter