Feyenoord thuisshirt 2020-2021: voer voor discussie

3

Het nieuwe thuisshirt van Feyenoord werd vorige maand gepresenteerd, maar met name de achterkant van het shirt kan rekenen op de nodige kritiek van de fans. Sponsor Adidas heeft op de plek waar het rood-wit overgaat in de kraag, twee boogjes gemaakt. Sommigen vragen zich, vooral op social media, af wat deze daar moeten. Maar was het vroeger echt anders?

Twitter

“Dat Adidas zo’n achterkant verzint is al lachwekkend, maar dat Feyenoord hiermee akkoord gaat is echt het toppunt”. De website Voetbalprimeur heeft deze en andere tweets verzameld en op een rijtje gezet. De twee boogjes onder de kraag lijken ook uit het niets te komen en onderbreken de rood-witte banen op een opvallende manier. Wel kunnen het geborduurde logo en de V-hals op bijval rekenen. Op de voetbalsite is een poll gehouden die voetballiefhebbers in drie vrijwel gelijke groepen heeft verdeeld: 39 procent vindt het shirt ‘mooi’, 31 procent zegt ‘lelijk’ en 30 procent koos voor ‘mwah’.

Gouden Gids

Ter vergelijking en relativering is een kijkje naar de shirthistorie interessant. Vanaf 1983 was shirtreclame toegestaan in de Eredivisie en dat ging niet bepaald subtiel. Nu heeft iedereen een internet abonnement, maar in die jaren was de Gouden Gids een onmisbaar item: een soort telefoonboek voor bedrijven. Het werd de eerste sponsor van Feyenoord en het shirt werd door het borstbrede gele vlak met daarop in zwarte letters ‘GOUDEN GIDS’ plompverloren in tweeën gedeeld. Ook de sponsoren en kledingmerken die daarna kwamen, namen het niet erg nauw met het mythische rood-witte tricot en zullen menig supporter verdriet hebben gedaan. Zo was er tevens voor Opel een geel vlak met zwarte letters gebruikt en ook sloeg Adidas een beetje door. Hun drie bekende strepen liepen niet over de mouwen, zoals bijvoorbeeld de pijltjes van Hummel, maar verticaal door het midden van het shirt.

Droomparken

De sponsornaam sinds 2019 luidt Droomparken. Dit bedrijf ‘ontwikkelt al bijna twintig jaar recreatieparken op aantrekkelijke plekken in Nederland’. Het is niet typisch Rotterdams, zoals Stad Rotterdam Verzekeringen en Diergaarde Blijdorp dat bijvoorbeeld wel waren. Het woord Droomparken leent zich ook lastig voor het shirt: er staat ‘droom’, zonder koppelteken erna, en daaronder ‘parken’. De bedrijfsnaam had in een onafgebroken versie op het shirt kunnen staan, maar dan wel met kleinere letters. Dat wilde de huidige geldschieter echter niet. Het is in ieder geval geen groot geel vlak. Uiteindelijk kan geen enkele club, zeker sinds de invoering van de shirtreclame, al zijn fans tevreden houden.

3 Comments
  1. Ton de Groot zegt

    Rene van den Beemt

  2. Henk Shellingerhout zegt

    De gene die het niet mooi vinden dan koop je toch geen shirts je bent niks verplicht

  3. Jona Eekhout zegt

    Ik zou liever voor Puma of Nike gaan! Adidas heeft altijd hetzelfde shirt van andere clubs gekopieerd!

Laat een antwoord achter