Afgelopen week is Spek je Club gelanceerd, een nieuw initiatief waarmee clubs kunnen profiteren van de online aankopen van hun leden en fans. Inmiddels kun je op dezemanier VV Katwijk steunen bij het 75-jarig jubileum of de Edwin van der Sar Foundation helpen om mensen met een hersenbeschadiging een beter leven te geven. VIDB sprak met bedenker Lennart Ruigrok, die zijn inspiratie haalde uit een feest dat georganiseerd werd bij VV Noordwijk.
,,Vorig jaar heb ik van redelijk dichtbij meegemaakt dat er bij VV Noordwijk een Bierfest werd georganiseerd. Het feest was een succes, leverde veel goodwill op. Toch zette het mij aan het denken. Ik constateerde dat men bereid is uit clubliefde veel tijd in de club te steken. Ruigrok, die in het verleden voor grote e-commerce partijen zoals T-Mobile werkte, koppelde deze ervaring aan zijn werkzaamheden in de online branche: ,,Steeds meer mensen doen hun aankopen tegenwoordig via internet. Je koopt er je kleding, sluit je verzekering af, stapt over van telecom provider en bestelt er je eten. Dit zal in de toekomst alleen maar toenemen. Spek je Club speelt hier op in en maakt mensen bewust van een markt waar zij nog geen weet van hebben. Het volgende filmpje laat zien hoe gemakkelijk het werkt:
,,Op deze manier kun je als club op een eenvoudige manier je leden vragen een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van de club. Om dit te laten beklijven, adviseren we de clubs een geschikt doel te kiezen waarbij iedereen een belang heeft. Bijvoorbeeld het 75-jarig jubileum van VV Katwijk of het flatscreen in de kantine van VV Noordwijk. Op deze manier wordt het ook voor het lid zelf interessant. Het gaat er namelijk om dat het in de hoofden van de mensen terecht komt.”
Dan de hamvraag: wat kost het? ,,Wij bouwen de pagina gratis voor de clubs. Wanneer ze geld verdienen dragen zij 15 % af aan Spek je Club, 85 % gaat naar de club zelf. Daar zijn we heel transparant in. Aan het einde van de maand wordt het geld netjes op de rekening van de club gestort samen met een overzicht van de gemaakte transacties. Het is dus echt baat het niet schaadt het niet.” ”
Ruigrok heeft tot slot nog een belangrijke aanvulling. ,,Het is ook mogelijk bepaalde partijen die op de pagina staan uit te sluiten. Soms kunnen deze bijten met bestaande sponsorovereenkomsten. Daar tegenover staat dat de club ook zelf webwinkels kan aandragen. Deze kunnen we gemakkelijk toevoegen.”
Interesse in Spek je Club? Neem dan eens contact op via lennart@spekjeclub.nl
Hij is fijn!