De club Feyenoord kan het minst gemist worden door de Nederlanders. Een groot Europees onderzoek naar naamsbekendheid bracht dit van de week aan het licht. De twee andere traditionele topclubs staan op de tweede en derde plaats terwijl Sparta op de vierde plek prijkt en Excelsior op de achtste (!) plaats staat. Opmerkelijke gegevens toch, zeker voor de beide andere Rotterdamse clubs.
Sparta, van 1888 en Excelsior, van 1902, spelen dit seizoen weliswaar in de eerste divisie maar de Woudesteinbewoners speelden van de afgelopen tien seizoenen vijf jaar op het hoogste niveau en worden landelijk gezien altijd erg sympathiek gevonden. Zo bleek al eerder uit grote onderzoeken die werden gepubliceerd in onder meer Voetbal International. Vooral kinderen en vrouwen hebben iets met deze kleine reuzendoder. Sparta wordt al jaren als sleeping giant gezien maar maakt na de miraculeuze slotfase op 16 mei 2010 drie rampzalige jaren door.
Feyenoord daarentegen is in de afgelopen drie voetbaljaargangen enorm gegroeid, zoel sportief als financieel gezien. Criticasters gaven vier jaar geleden al dan dat het schandalig was dat een organisatie die veertig miljoen euro euro tekort kwam niet uit de competitie werd gehaald terwijl HFC Haarlem met enkele miljoen tekort werd geliquideerd. En dat is nu juist de kracht van de grote macht. Wie zou het hebben aangedurfd Feyenoord aan te vallen? Welke instantie zou de stekker er uit hebben durven trekken? Niemand zou dit op zijn geweten willen hebben. Feyenoord is sinds 1970 bij veel ouderen de favoriete club maar de jongste jeugd kiest vaak voor de winnaars, dus de landskampioen van de afgelopen drie jaar. In potentie heeft Feyenoord het grootste legioen van Nederland maar toch is de Kuip niet wekelijks uitverkocht en worden nog talloze kaarten via acties weg gegeven. Hoe moet dat dan ooit in een nieuw stadion?
Ondertussen is het stil rond het stadion, afgezien van wat graafwerkzaamheden voor het verplaatsen van het standbeeld zonder sokkel. Coen staat nu binnen de hekken te wachten op een nog mooiere en beter toegankelijke locatie. Via via vernam ik deze week dat grote bedrijven die eerder werden afgeserveerd door de leiding van de club en stadion weer aan tafel zitten met de directies. En dus mag het legioen weer hopen op renovatie van hun aloude Kuip. Sparta heeft het kasteel en is daar trots op, Excelsior heeft het knusse Woudestein. Die bindingen tussen stadion en club bepalen mede hun populariteit.
Hieronder nog het persbericht en de link zodat u met eigen ogen kunt kijken of u uw ogen gelooft op niet, maar Sparta en Excelsior blijken dus erg sterke merknamen! En daar mogen we als Rijnmonders best trots op zijn.
Feyenoord blijkt in Nederland te worden gezien als club die het minst gemist kan worden. Dat blijkt uit een uitgebreid onderzoek van de EURIB, het Europees instituut voor merken, naar de onmisbaarheid van merken. Ook onder meer consumentengoederen, dienstverleners, goede doelen en musea passeerden de revue.
Feyenoord haalt een score van 25 procent en blijft daarmee Ajax (22%) voor. PSV komt met 17 procent als derde uit de bus. Opvallend is de vierde plaats van eerstedivisionist Sparta, dat onder meer AZ en Vitesse achter zich laat. De top acht bestaat verder uit ADO Den Haag, Roda JC en Excelsior. FC Twente, dat zich de afgelopen jaren als topclub profileerde, komt in de lijst helemaal niet voor.
De ranglijst wordt aangevoerd door HEMA (76%), NOS Journaal (68%) en Albert Heijn (66%). De voetbalclubs zijn op pagina 43 terug te vinden.